„Nemocnice Hořovice se může certifikátem pyšnit opakovaně, a to od roku 2014, kdy poprvé prošla takto složitým a detailním externím auditem, zaměřeným na externí hodnocení kvality a bezpečí v rámci poskytování zdravotních služeb. Od té doby ze svého standardu nepolevila, ale naopak usiluje o každoroční posouvání svých kvalit stále výš. Následovalo akreditační šetření v roce, 2017, 2021 a nyní letos v září.“ uvádí ředitel hořovické nemocnice MUDr. Michal Průša, MBA.
SAK neboli Spojená akreditační komise, o.p.s. se zabývá hodnocením kvality ve zdravotnických zařízení jako jsou nemocnice, zdravotnická ambulantní zařízení, pracoviště následné péče, zdravotnické záchranné služby a pobytové zařízení sociálních služeb. Její působnost se datuje od roku 1998. Hlavním cílem akreditačního šetření je vyhodnotit skutečnou kvalitu poskytovaných služeb, která je standardizována a obecně uznávána. K posuzovanému subjektu vždy přistupuje komplexně.
Na základě těchto skutečnosti je certifikát o udělení akreditace vydáván na 3 roky, poté je nutné certifikát obhájit v rámci nového akreditačního šetření. Pokud by zdravotnické zařízení nesplňovalo stanovené standardy kvality, bude mu akreditace odebrána.
V rámci akreditačního šetření jsou auditovány všechny oblasti zdravotnického zařízení, zejména oblast poskytování zdravotní péče, vedení zdravotnické dokumentace, styk s pacientem, ochrana osobních a citlivých údajů pacienta, zdravotnické prostředky a mnoho dalších procesů charakteristických pro chod zdravotnického zařízení. Nedílnou součástí auditu je hodnocení provozně-technických služeb organizace, jako je stravovací oddělení, prádelna, úklid, údržba, skladové hospodářství, spisovna atd., ale také management společnosti.
„Příprava na takovýto audit je kontinuální a nikdy nekončící proces na kterém se podílí téměř každý zaměstnanec. Dle mého názoru je slovo proces tou výstižnou a správnou definicí. V oblasti řízení kvality a bezpečí v rámci poskytování zdravotních služeb nelze nikdy říci: „tak a teď máme hotovo“. Vývoj medicíny, nových technologií a změny legislativy jsou základní premisou.“ vyjadřuje se k náročnosti celé akce manažerka kvality Mgr. Blanka Hošková.
Samotná akreditace probíhala formou 2denního externího auditu, kdy nemocnici navštívila 3členná komise auditorů, ve složení lékař, nelékařských zdravotnický pracovník a auditor pro provozně-technické úseky.
Audit probíhal dle předem stanoveného plánu, téměř na všech pracovištích. Byl zahájen úvodním jednáním s vedením nemocnice, představením organizační struktury, seznámením se spektrem poskytovaných služeb a prezentací Programu zvyšování kvality a bezpečí.
„Hlavní metodou auditu byla metoda Stopař. Jedná se o specifickou metodu auditu ve zdravotnictví, kdy si auditor vybere pacienta, a sleduje „stopuje“ průchod pacienta zdravotnickým zařízením, na základě rozhovorů s personálem nemocnice, rozhovorů s pacientem, kontrolou zdravotnické dokumentace a metodou pozorování s přihlédnutím na související činnosti,“ objasňuje Mgr. Blanka Hošková
Každá nemocnice, která se přihlásí k akreditačnímu šetření musí naplnit a implementovat do svého provozu požadované akreditační standardy, pokud toto neučiní, není možné o akreditační šetření vůbec požádat. Je to složitý a náročný proces pro organizaci i každého zaměstnance. Celý audit je postaven na hodnocení souladu mezi nastavenými procesy, které jsou definovány zmiňovanými standardy a skutečnou praxí.
Co říct na závěr? Obhájili jsme, a to je povzbuzující.