Personalista, klíčová osoba pro každou firmu

4. 8. 2023

„Zaměstnanci jsou naší skutečnou hybnou silou,“ říká Sotirios Zavalianis, majitel holdingu AKESO. A aby mohla firma prosperovat a zdravě fungovat, je potřeba se o zaměstnance také správně starat. Jak péče o zaměstnance probíhá a co všechno souvisí s náborem nových kandidátů?

Personalistky napříč celým holdingem mají na starosti kompletní HR agendu. Od náboru, administrativy, „nalodění“ nováčků až po řešení benefitů či každodenní péči o zaměstnance a jejich vzdělávání. Účastní se konferencí, veletrhů, marketingových akcí i prezentací ve školách.

Skupina AKESO má vysoké cíle a nepřestává inovovat a dynamicky růst. Za obratem 4,5 mld. Kč se skrývá společné úsilí více než 3 000 zaměstnanců. „Velmi důležitá je úzká spolupráce, sdílení informací a nutnost vzájemné podpory mezi zdravotnickými zařízeními a centrálou holdingu. Pomáháme si také s náborem klíčových pozic i s HR marketingovými aktivitami. Jako výsledek týmové práce by se dal označit počet obdržených životopisů. Minulý rok nám tak prošlo pod rukama přes 2 000 unikátních uchazečů, z toho 88 lékařů a 379 osob ostatního zdravotnického personálu. Velkou úspěšnost máme v uzavírání pracovního poměru se studenty, kteří u nás byli na praxi a po ukončení studia se rozhodli s námi spojit svou profesní budoucnost,“ uvádí Jeannette Knížková, HR specialistka centrály holdingu AKESO.

Personalistika musí být prvotřídní služba

Nemocnice Hořovice má HR tým o čtyřech personalistkách. „Naší velkou výhodou je, že jsme menší nemocnice a mezi zaměstnanci jsou otevřené a přátelské vztahy, což vytváří dobré pracovní prostředí,“ uvádí Andrea Kropáčová, vedoucí tamního personálního oddělení. „Po nástupu má každý zaměstnanec svého týmového školitele, který mu pomáhá se zapracováním. Pomocníkem mu je i tištěný průvodce se souhrnem důležitých kroků pro úspěšný start v zaměstnání. Širší informovanost zajišťuje také uzavřená facebooková skupina, ve které pravidelně zveřejňujeme nejnovější benefity či akce pořádané pro zaměstnance a jejich blízké. Samozřejmostí je i intranet s aktuálním děním napříč obory. Pravidelně vyhlašujeme dotazníkovou akci o spokojenosti zaměstnanců. V tomto roce byla historicky nejvyšší účast. Návratnost 51 % znamená, že dotazník vyplnilo 478 zaměstnanců, z nichž 81 % by doporučilo naši nemocnici jako dobrého zaměstnavatele. Volná místa inzerujeme na webech, sociálních sítích či v tištěných periodikách, nejlépe však funguje doporučení od stávajícího zaměstnance. Když nám náš pracovník doporučí nového kolegu, dostane finanční odměnu. Zaměstnanci jsou naši partneři a personalistika je služba, která musí být prvotřídní,“ vysvětluje Andrea.

Důležitá je spolupráce se školami

Naďa Hloušová pracuje pro pardubický Multiscan a je nejen jeho tiskovou mluvčí, ale i koordinátorkou komunikace se školami. Na starosti má také následný nábor uchazečů. „Úzká spolupráce se školami se nám z dlouhodobého hlediska jednoznačně vyplácí. Studentům a čerstvým absolventům se snažíme ukázat, že naše nemocnice a ostatní zařízení jsou špičkově vybavené a že se zde našim zaměstnancům dobře pracuje. Cílem je být jejich první volbou při výběru zaměstnavatele. V současné době aktivně spolupracujeme s bezmála třiceti zdravotnickými školami. Pro nábor nových zaměstnanců využíváme nejrůznější kanály jako holdingové weby a sociální sítě, personální weby, veletrhy práce, rozesíláme nabídky do škol a zdravotnických facebookových skupin,“ přibližuje Naďa, která v rámci komunikace se školami zajišťuje také exkurze studentů v pardubickém onkologickém centru a naopak chodí s týmem kolegů prezentovat nemocnice holdingu AKESO i do škol.

Zvláštní péče patří vzdělávání

Kateřina Horová vede mzdové a personální oddělení v Rehabilitační nemocnici Beroun. Ve čtyřčlenném týmu se starají o celou HR agendu včetně mezd. „Naše nemocnice je pověstná nejen skvělou rehabilitační a lékařskou péčí, ale vládne tu i týmový duch. Potvrzují to výsledky dotazníkového šetření mezi zaměstnanci, ve kterém 75 % pracovníků uvedlo, že si nejvíce cení právě mezilidských vztahů v rámci celé nemocnice. Velký důraz je kladen také na komunikaci. I proto zde spokojenost zaměstnanců rok od roku stoupá. Aktuálně dokončujeme nábor do Centra duševní rehabilitace, které je po personální stránce připraveno na zahájení provozu. Všechna výběrová řízení probíhají v součinnosti personálního oddělení, náměstkyně pro ošetřovatelskou péči i primářů, podle toho, o jaké místo jde. Zdravotníci se také hodně vzdělávají, což je další oblast, jíž se personální oddělení věnuje. Lékaři mají řadu vzdělávacích povinností v rámci atestací, naši fyzioterapeuti se zase učí další metody, které mohou v práci aplikovat. Oblast vzdělávání je pro nás tedy velice důležitá,“ uzavírá Kateřina.

Co je navíc, to se u benefitů počítá

„Aby s námi lidé dlouhodobě zůstali a byli u nás spokojení, musíme jim poskytnout komplexní balíček péče, moderním pracovním prostředím počínaje a perfektními benefity konče. V rámci zdravotnických zařízení nabízíme zaměstnancům širokou škálu benefitů, které se snažíme každoročně rozšiřovat. Mohou využívat například plně vybavené byty prémiové kvality, svozovou dopravu, mateřské školky v areálu nemocnic, příspěvek 3 % z hrubé mzdy na penzijní připojištění, MultiSport kartu, jazykové kurzy, bezplatné finanční a právní poradenství, výhodnější hypotéku nebo pojištění, permanentky na rodinné aktivity a kulturní akce či slevy v lékárně a další. Pro děti našich zaměstnanců nabízíme příměstské tábory a mezi naše jedinečné benefity patří například zájezdy do Řecka, které každoročně dostávají vybraní pracovníci a kterých jsme v letošním roce rozdali téměř 50,“ popisuje Jeannette. V nejbližší době začne také výstavba dalších 135 bytů pro zaměstnance.