Bezchybně optimalizovaná doprava je klíčová pro provoz zdravotnických zařízení

3. 4. 2024

Sanitní a automobilový transport je neoddělitelnou součástí dobrého fungování všech zařízení patřících do zdravotnického holdingu AKESO. Náležitý servis flotily, čítající 251 vozidel, je tak nezbytný pro zabezpečení jejich bezproblémového, a především efektivního provozu.

Struktura autoparku je rozvržena na dvě kategorie, a sice dopravní zdravotní službu sanitními vozy a svoz zaměstnanců osobními auty,“ říká na úvod Ondřej Fabián, vedoucí oddělní dopravy, které sídlí v areálu berounské nemocnice.

Provoz vozidel se neomezuje jen na dopravu, ale zahrnuje i jejich celkovou údržbu, při které je důležité věnovat pozornost mnoha bezpečnostním a technickým aspektům. Pro tyto účely pracovníci IT oddělení vyvinuli důmyslného pomocníka v podobě softwaru, který je potřebám úseku dopravy ušitý na míru.

Program u každého auta hlídá spoustu proměnných – od různých informací o jeho dosavadním užívání, stavu technické kontroly či pohybu až po záznamy o servisu a třeba blížící se expirace vybavení autolékárničky. Jde o jakousi databázi ‚rodných listů‘ vozů včetně jejich ‚chorobopisů‘. Program umí emailem a s dostatečným předstihem upozornit na potřebné změny, jež poté v rámci našeho týmu provádíme,“ popisuje dále Ondřej Fabián.

Sanitní vozy měsíčně provedou až 1300 jízd

Specifickou kategorií jsou transportní sanitní vozidla, kterých pro berounskou a hořovickou nemocnici jezdí celkem čtrnáct. I když se nejedná o rychlé záchranné vozy, i u nich je nutné dohlížet na stav povinného zdravotnického vybavení, jež stanovuje příslušná vyhláška a technická norma. „Celkem jde o více než čtyři desítky předmětů, které evidujeme společně s klasickým vybavením vozu pro silniční provoz. Ne všechny zdravotní nástroje mají datum expirace, ale například sterilní věci ano, a ty je samozřejmě potřeba hlídat,“ pokračuje Ondřej Fabián.

Upozornění na zajištění výměny chodí emailem s několikatýdenním předstihem. To znamená, že stále bezpečně použitelné pomůcky neputují do koše, ale jsou využity na odděleních v nemocnici. „Zamezuje se tak vytváření zbytečného odpadu,“ dodává vedoucí dopravy.

Dispečerka Zdeňka Finstrová zajišťuje koordinaci pohybu sanitních vozů pro Beroun, zatímco její kolegyně Martina Vaňková má na starosti Hořovice. Osmnáct řidičů tak díky své bezchybné práci zvládne v rámci regionu a Prahy udělat každý měsíc průměrně 1300 převozů pacientů včetně transportu krve.

Carsharing jako zaměstnanecký benefit

Zdravotnický holding AKESO již po několik let nabízí zaměstnanecký benefit v podobě přepravy podnikovými vozy Škoda Octavia. Vše funguje na principu sdíleného užívání vozů (carsharingu), kde si zaměstnanci navzájem dohodnou společnou bezplatnou jízdu do zaměstnání. „Auta parkují na okrajích Prahy a Plzně, Příbrami, Kladna a Dobřan tak, že mají vždy blízko k nějaké stanici tamní městské hromadné dopravy, aby to lidé měli s přepravou co nejsnadnější,“ vysvětluje Ondřej Fabián. V tomto případě se průměrně za jeden měsíc uskuteční kolem 980 jízd. Pohyb těchto vozů taktéž koordinují dispečerky.

Navíc v důsledku zahájení provozu Centra duševní rehabilitace v Berouně a plánovaného otevření nového supermoderního pavilonu v Nemocnici Hořovice, který je nyní ve výstavbě, se předpokládá další rozšíření počtu pacientů a také zaměstnanců. Tento rozvoj přirozeně vyústí v navýšení počtu všech vozidel a frekvence jejich využití.

Galerie

Dispečerky a vedoucí dopravy. Zleva: Zdeňka Finstrová, Ondřej Fabián, Martina Vaňková