Dobrá zpráva o stavu naší nemocniční kuchyně…

4. 9. 2014

Komentáře, které obvykle doprovázejí reportáže o úrovni nemocniční stravy jsou ve většině případů až nechutně působivé: „blafy“, „UHO“, „chemická sloučenina“. Nemocnice Hořovice připravuje ve svém stravovacím provozu denně teplou čerstvou stravu pro zaměstnance nemocnice a přibližně 170 hospitalizovaných pacientů. Jak jsou spokojeni s nemocniční stravou? Na tyto otázky odpovídá Jaroslava Patrmanová, vedoucí stravovacího oddělení naše nemocnice.

Nejdřív nám vysvětlete jaká je vůbec role nutriční terapeutky v nemocnici?

Nutriční terapeut má v nemocnici nezastupitelnou roli, zajišťuje úpravu, výběr stravy, plánuje a sestavuje jídelní lístky pro pacienty i zaměstnance. Výživa je součástí léčebného plánu a významně ovlivňuje léčebný postup. V naší nemocnici je u každého přijatého pacienta proveden zdravotní sestrou tzv. nutriční screening. Jde o vyhledávání pacientů s malnutricí (podvýživa, obezita) a tím se snažíme minimalizovat komplikace a rizika, které z malnutrice vyplývají. Pokud je potřeba, kontaktuje zdravotník nutričního terapeuta, a to už je úkol pro nás. Ne každý je schopen stravu přijímat, ať už je příčina jakákoli (onkologický pacient, nechutenství, operace, bolestivé polykání…). Každému pacientovi se věnujeme individuálně, a pokud je potřeba, podáváme nutriční doplňky.

Velmi často čteme o špatné úrovni stravy v českých nemocnicích, stížnosti o tom, že jídla je nedostatek, navíc uvařená převážně z polotovarů….

V dnešní době, kdy stále slyšíme o významu čerstvých surovin se snažíme jídelníčky také přizpůsobit těmto požadavkům. Polotovary v naší kuchyni nepoužíváme, i když je to kolikrát obtížné pro kuchaře. Ti pak musejí např. vyrobit 800 ovocných knedlíků nebo vdolků. Polotovary jsou nejen ,,nezdravé“, ale jsou pro nás i drahé, stejně jako různá ochucovadla. Naše houskové knedlíky, které vyrábíme, jsou tak oblíbené, že je vaříme i na prodej pro zaměstnance.



Jaké možnosti mají pacienti ohledně výběru jídla v nemocnici?

Skutečnost, že pacienti si mohou vybírat ze dvou jídel (ti, co nejsou omezeni dietou), považujeme za samozřejmost. Je tu také možnost si objednat na nadstandardních pokojích z jídelního lístku třeba i minutku. Snažíme se, aby strava pacientů byla pestrá a chutná, každý den dostávají všichni ovoce. V dnešní době je zvýšený výskyt alergií na různé potraviny, a to je i jeden z úkolů, na který je třeba reagovat při přípravě stravy. Mimochodem od roku 2015 bude povinností každého stravovacího provozu označení alergenů v jídle, na což se musíme také připravit. S paní primářkou MUDr. Milenou Dokoupilovou jsme podle nových poznatků upravily jídelníčky pro kojící matky, často volají i matky před porodem, zda jim dokážeme zajistit určitou dietu.

 


Kolik porcí jídel vaříte pro hospitalizované pacienty a personál?

Míváme okolo 170 pacientů, kteří mají různé diety podle charakteru onemocnění. Tak 300 porcí vaříme do jídelny pro zaměstnance a zajišťujeme také stravu pro ústav Lochovice. Zaměstnanci si mohou vybírat (nově už i elektronicky) ze tří hlavních jídel, z toho dvě stejná vaříme i pro pacienty. Třetí jídlo navrhuje a připravuje šéfkuchař Oldřich Jindřich, který se snaží zařadit nová jídla a obohatit tak jídelníčky. Tak třikrát až čtyřikrát do roka u nás vaří pan Jannis Zavalianis, kdy máme řecký týden, což strávníci vítají. K obědu jsou k dispozici každý den saláty (ovocné i zeleninové, oblíbený šopský salát). Saláty si mohou koupit i pacienti, tuto možnost využívají hlavně pacienti z neurologie.

 


Jaké jsou reakce strávníků? Na co si stěžují a jaká jsou oblíbená jídla?

Podle dotazníků z ankety vyplývá, že pacienti jsou se stravou více méně spokojeni. Samozřejmě velkou roli u pacientů v hodnocení stravy hraje, zda nejsou omezeni dietou. Ale i dietu se snažíme připravit tak, aby pacientovi chutnala. A jaké jídlo je nejoblíbenější? Vepřový řízek vždy zvítězí!